Videobellen is door de coronacrisis ineens hét middel geworden om online in gesprek te gaan met familie, vrienden en collega’s. Ook in coachingstrajecten wordt videobellen veelvuldig gebruikt. Daardoor lijkt het alsof het de enige vorm van online coaching is. Niets is minder waar. Mailcoaching is een uitstekend alternatief, dat de kracht van schrijven benut. Er is regelmatig contact en je kunt als cliënt de tijd nemen om te antwoorden. Dat versnelt én verdiept je leerproces. En het doet er niet toe of je veel of weinig vertrouwen hebt in je eigen schrijfkunsten. Het gaat erom dat je uiting geeft aan wat je bezighoudt. Je schrijft voor jezelf en niet voor een ander.

Coachen op afstand

Je kunt op verschillende manieren coachen op afstand. Deze manieren komen ook in combinatie voor. Bij videocoaching zie je elkaar en spreek je elkaar. Bij telefooncoaching spreek je elkaar, maar zie je elkaar niet. Bij chatcoaching ben je met elkaar in gesprek door tekst, maar je ziet en spreekt elkaar niet. Bij mailcoaching staat het schrijven centraal. Je ziet en hoort elkaar niet. Ook het schrijven vindt niet gelijktijdig plaats. Bij mailcoaching geeft dat juist ruimte aan reflectie en verdieping.

De kracht van schrijven

Mailcoaching is een vorm van online coaching die ik zelf graag toepas vanwege de kracht van het schrijven. Schrijven stimuleert namelijk je zelfreflectie als cliënt. Het creëert ruimte om op een afstand naar je situatie kijken, waardoor je inzicht en overzicht krijgt. Schrijven kan ook helend werken. Het brengt minder bewuste aspecten aan het licht en maakt diepere lagen concreter. Dat gebeurt op een rustige manier, omdat je zelf aan het roer van je schrijfproces staat. Je komt tot inzichten doordat in je eigen taal en tempo opschrijft wat je bezighoudt. Dat geldt zowel voor de vlotte schrijver, de perfectionist als degene die minder gewend is om te schrijven. Of je goed kunt schrijven doet er niet toe: het gaat om je leerproces.

Delen

Bij mailcoaching ben je niet op hetzelfde moment met elkaar in gesprek. Dat lijkt een nadeel, maar dat is het juist niet. Bij mailcoaching bent je namelijk relatief anoniem. Daardoor hoef je als cliënt minder energie te steken in de werkrelatie met mij als coach dan bij direct persoonlijk contact. Je bepaalt bovendien zelf wat je schrijft en wat je daarvan deelt. Dat maakt het makkelijker om te schrijven wat er in je omgaat. De afstand wordt daardoor doorgaans als prettig en veilig ervaren.

Vertrouwen

Juist omdat de onderlinge werkrelatie bij mailcoaching anders is, is vertrouwen des te belangrijker. Vertrouwen is het sleutelwoord. Als coach schenk ik daar in elk bericht aandacht aan. Dat begint met de begroeting en het benoemen van een kwaliteit die je als cliënt laat zien in wat je schrijft. Of door even stil te staan bij een gebeurtenis die je bezighoudt. Vervolgens breng ik focus aan in mijn bericht met een concrete uitnodiging tot reflectie of actie. En elk bericht rond ik af met ondersteunende feedback en een motiverende afsluiting. Zo gaan we samen telkens een stap verder in een proces van kennismaken en ontmoeten, verdiepen en loslaten, regie geven en nemen. En dat allemaal ‘op afstand’. Dit maakt van mailcoaching een bijzonder leerproces.

Snelle leercurve

Mailcoaching leidt bovendien verrassend snel tot nieuwe inzichten dankzij regelmatig contact. De contacten zijn korter en vaker dan bij de gangbare coaching: er zijn gemiddeld twee contactmomenten per week via een beveiligde online omgeving. We werken met kleine stappen afwisselend gericht op reflectie en actie, waardoor je makkelijk successen boekt. Zo kun je in korte tijd resultaten boeken.

Coaching on the job

Het regelmatige contact maakt mailcoaching dan ook erg geschikt voor ‘coaching on the job’. Je kunt op ieder moment een actuele werksituatie inbrengen. En je bepaalt zelf welke vraag je eraan wilt koppelen. Dit stimuleert dat je ‘ter plekke’ gebruik maakt van je ervaring, verbinding maakt met je gevoel en reflecteert op vooronderstellingen in je denken en handelen. Donald Schön noemt dit ook wel wel ‘thinking on our feet’. Mailcoaching maakt deze krachtige manier van leren plezierig en heel toegankelijk.

Meer weten?

Dus ja, er zijn eerdere redenen om fan te zijn van mailcoaching. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten? Schrijf me een bericht en ik vertel je er graag meer over!

Bronnen:

  • Coachfinder (2020), “Online coaching in tijden van corona“, online artikel.
  • Pennebaker, J.W. and J.F. Evans (2014). “Expressive writing. Words that heal.” Idyll Arbor, Inc,
  • Ribbers, A. en A. Waringa (2012). “E-coaching. Direct aan de slag met het nieuwe coachen”. Amsterdam, Uitgeverij Boom/Nelissen.
  • Popta, E. van (2011). “We missen de essentie van reflectie“. Blog in het kader van promotieonderzoek naar de kwaliteit van online peerfeedback bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).
  • De Bruin, S. (2010). “Het schrijfhandboek. Creatief, reflectief, expressief en therapeutisch schrijven”. Uitgeverij De Zaak.

Publicatie: 13 mei 2020