Met die vraag kwam onlangs een loopbaancliënt bij me op de lijn. Netwerken gaat hem gemakkelijk af bij mensen die hij al kent. Zo’n warm contact levert dan ook sneller iets op. In andere gevallen gaat het moeizamer. Wel een antwoord op mail, geen telefonisch gesprek (druk, druk, druk). Of het netwerkgesprek met een nieuw contact verloopt wat moeizaam. Het bracht hem aan het twijfelen. Werkt het netwerken wel? ”Snapt” men dat wel op de arbeidsmarkt? Wordt het niet als vreemd ervaren, zo van ”wat moet die nou weer”? Is netwerken niet veel te omslachtig? Dat is het maar net hoe je het bekijkt. Met netwerken boor je namelijk opdracht- en loopbaanmogelijkheden aan om die niet op de vacaturesites staan. 

Essentie van netwerken

Zijn twijfel is begrijpelijk. Tegelijkertijd geeft hij in zijn situatieschets juist de essentie van netwerken weer; mensen vragen je, omdat er al persoonlijk contact is. Hoe recenter het contact, hoe groter de kans dat ze aan je denken. Netwerken gaat over ‘laten weten dat je voor iets in de running bent’ en loopt via drie lijnen: investeren, uitbreiden en zichtbaarheid.  

Investeren in warme contacten

Regelmatig investeren in warme contacten met je huidige netwerkcontacten doe je door ze uit te nodigen voor een gesprek om bij te praten. De mogelijkheden zijn legio, bellen, appen, een berichtje via LinkedIn. Live ontmoeten heeft de voorkeur, als dat na corona weer kan. In het gesprek staat de interesse voor de ander en zijn/haar werk voorop: hoe is het met je? Hoe gaat het met de organisatie? Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen? Zorg dat je doorvraagt op onderwerpen die je interessant vindt. En vertel ook waar jezelf mee bezig bent, of over ontwikkelingen die interessant kunnen zijn voor je gesprekspartner.

Netwerk uitbreiden

Daarnaast is het zaak om je netwerk met enige regelmaat uit te breiden met nieuwe contacten. Dat is van belang als je met een loopbaanswitch bezig bent naar een ander soort werk, organisatie of branche. Maar ook als je dat in de toekomst van plan bent. Dat kan door advies te vragen aan je warme netwerkcontacten: ken jij nog organisaties die interessant voor me zijn? Of mensen die me zouden kunnen helpen aan een nieuwe opdracht? Let wel, eerst het lijntje weer opwarmen door bovenstaande vragen stellen en. Interesse te tonen voor de ander. Je kunt ook deelnemen aan (online) bijeenkomsten over onderwerpen die je interessant vindt, en dan deelnemers benaderen die je aanspreken. Die kun je opzoeken via LinkedIn: Dag, ik zag dat je deelnam aan bijeenkomst x. Hoe was jouw indruk van de presentatie? Heb je interesse in een netwerkgesprek? Het lijkt me leuk om door te praten over …. Verder zou je ook recruitmentbureaus kunnen benaderen. 

Overigens is je warme netwerk veel breder dan je zakelijke contacten.  Ook familie, vrienden zijn interessante gesprekspartners, juist waar je dat niet verwacht. Een open en onbevangen grondhouding brengt onvermoede verrassingen.

Zichtbaarheid vergroten

Zorg er intussen voor dat je website en LinkedIn -profiel up to date en aansprekend zijn. En dat daarin naar voren komt, waarin je je graag verder ontwikkelt. In de meeste gevallen zullen mensen altijd je website of profiel checken, voordat ze je persoonlijk benaderen. Als het beeld dat daaruit naar voren komt coherent is met de informatie die ze al over je hebben, dan zal dat stimuleren om contact met je op te nemen. 

Wederkerigheid werkt

Het devies blijft: ‘vraag om advies, niet om een baan’, stel open vragen en draag bij aan de ander, want dan dienen zich mogelijkheden die je van tevoren niet had kunnen bedenken. Direct vragen naar een baan zet een gesprek al gauw op slot, omdat degene met wie je spreekt meestal niet in de positie is om je direct een baan te helpen. Terwijl je een beroep doet op de kwaliteiten van je gesprekspartner, als je om advies vraagt. Bijvoorbeeld: ik ben op zoek naar opdrachten of een functie in organisaties die op een vooruitstrevende manier met werken met gezonde voeding. Welke tips zou je me kunnen geven? Open vragen zijn uitnodigend en geven je gesprekspartner ruimte om veel meer informatie te geven dan bij een gesloten vraag, waarbij een ja of nee volstaat.

Bijdragen aan de ander, betekent dat je zelf informatie deelt, die interessant is voor je gesprekspartner en aansluit op waar hij of zij mee bezig is. Je gesprekspartner krijgt daardoor een beter beeld wie je bent en hoe je te werk gaat en zal zich daardoor uitgenodigd voelen om ook aan jou bij te dragen. Wederkerigheid werkt.

Experimenteren

Verder helpt het om te experimenteren met manieren waarop je mensen benadert en kijken wat het oplevert. Er zullen altijd gesprekken zijn die minder soepel verlopen. Je kunt aan de hand van bovenstaande tips te evalueren, waar de stroefheid in zat . Je leert ervan voor een volgende keer. 

Gewoon doen

Zo blijkt je speelveld ineens een stuk groter dan je dacht. Netwerken is ook een prima aanleiding om oud-collega’s met wie je destijds een warm contact had weer eens te spreken. Je kunt alvast bekijken op LinkedIn waar ze sindsdien zoals mee bezig zijn geweest. Dat geeft aanknopingspunten voor gesprek. Moet je enige schroom overwinnen? De meeste mensen vinden het juist leuk wanneer je weer contact opneemt, zo is mijn ervaring, ook al heb je ze jaren niet meer heb gesproken. De enige manier is gewoon ergens beginnen. 

Ja, maar …

Twijfel je alsnog? Twijfel is een teken, dat je laat leiden door het denken en niet durft te vertrouwen op je gevoel. Het gevoel is een belangrijke toetssteen bij het maken van keuzes. Je eigen ‘weten’ volgen vergt uitproberen, oefenen, vallen en opstaan. Dat weten zit diep van binnen, daar kan het denken niet bij. Dus ja, durf te vertrouwen op je gevoel, risico’s te nemen en kijk wat er gebeurt. Daarmee leer je iets, wat bijzonder waardevol is, want het brengt je dichterbij datgene dat er voor jou toe doet en waar jij met eigen wijsheid en kwaliteiten uit de verf komt.

En wil je iets nieuws of anders, maar weet je niet waar te beginnen? Ik help je graag op weg. Stuur me een berichtje, bel of app me gerust. Mijn contactinformatie vind je hier.

Ik wens je mooie gesprekken!

Publicatiedatum: 28 mei 2021